Anns agenda

18 november 2009

Bilden av biblioteket- att bygga bibliotekets varumärke

"Bilden av biblioteket-att bygga bibliotekets varumärke", var rubriken på en inspirerande konferens arrangerad av HISS-gruppen (Humaniora i Storstockholm) på Nordiska museet idag.

Inledde gjorde konsulten Kristina Gränsbo, som talade om "Värdegrund, kundfokus och varumärke-det hänger ihop! Hur bygger vi ett starkt varumärke?" Hon ställde flera väldigt relevanta frågor, som t ex: " Når vi igenom det stora kommunikationsbruset?" och "Utnyttjar vi vårt varumärkes styrka?". bara det var nog för att sätta igång reflektioner för resten av dagen, tycker jag...

Varumärket, menade hon,är ett sätt att nå våra verksamhetsmål, och bör naturligtvis förknippas med positiva och relevanta associationer. Hon framhöll flera gånger hur viktigt det är att verkligen engagera alla medarbetare. Den kultur och det våra medarbetare står för utgör själva basen!

Varumärket ger inte bara associationer, utan skapar också förväntningar, särskiljer, identifierar, förenklar val, beslut, utgör en trovärdig garant-minskar vår osäkerhet. Nog tycker jag att jag känner igen mig när jag står på Coop/ICA och väljer mellan kaffesorter, tvättmedel, ja vad det nu kan vara. ..Visst vill vi att varumärket bibliotek skall förknippas med positiva och relevanta associationer, ingen jämförelse med tvättmedel etc i övrigt:-) ?
Gör det kanske redan det? Stämmer de associationerna överens med de associationer vi som personal önskar att varumärket bibliotek skall ge?

Varumärket ger också vägledning, fortsatte Kristina Gränsbo. Frågan är hur vi bygger ett starkt varumärke? Några av de anvisningar hon gav oss handlade om kundfokus=förstå kundernas behov, att det fordras en balans mellan utifrån och in- & inifrån och ut-perspektiv och naturligtvis en tydlig målbild.

Vi måste definiera vad vi står för - vad som särskiljer oss. Vilken bild vill vi förmedla, som sagt!

Kommer vi alltid ihåg att stolta kunder agerar varumärkesbyggare? Det yttersta målet, menade hon, är stolta medarbetare som agerar varumärkesbyggare. Ja, medarbetarna är de främsta varumärkesbärarna. Självklart kanske, men tänker vi alltid på det? Arbetar vi för att så skall bli fallet-dvs får/har medarbetarna redskap och möjligheter att bli stolta över sina verksamheter?

Några fallgropar hon pekade ut kändes välbekanta: att aldrig komma till genomförande, att inte fokusera (gapa över för mycket), att "glömma analysen". Går du på magkänsla är risken att du fortsätter göra som du alltid har gjort-trots att möjligheterna förändras- med negativt resultat.

Andra fallgropar handlade om att inte skapa utrymme för kundfokus, att inte ge bra service, att inte skapa långsiktiga relationer.

Varumärkesbyggande kräver strukturerat arbete från analys till genomförande, internt arbete=varumärkets isberg, den interna och den externa bilden måste överensstämma, annars har vi ett stort problem.

Ja, det var nånga träffande bilder hon satte i mitt huvud, som förhoppningsvis kommer att kunna vägleda mig i mitt fortsatta arbete !

Programmet bjöd på fler mycket intressanta inslag, gå själv in och se programmet här.

Inga kommentarer: