Anns agenda

29 maj 2007

Musikwebben än en gång

Via Biblioteksföreningens hemsida hittar jag en notis författad av Åsa Ekström, som jag tar mig friheten att klippa in in extenso:

"Musikwebben- ett alternativ till illegal fildelning?
Niklas Knutsson har tittat närmare på likheter och skillnader mellan laglig och illegal nedladdning av musik. Han har även undersökt om Musikwebb lockar de som laddar ner olagligt idag.
Titeln på uppsatsen är ; Musikwebben- ett alternativ till illegal fildelning? Svaret är klart nej enligt en kandidatuppsats vid Bibliotekshögskolan i Borås.
- Jag vet inte vilket som är den största nackdelen för Musikwebb. Det skrala utbudet eller DMR-skyddet som inte ger användarna alla rättigheter att lyssna på det sätt de vill, säger Niklas Knutsson.
Niklas Knutsson har tittat närmare på de olika lagliga och olagliga alternativen. Han har t ex jämfört Musikwebb med den populära och olagliga fildelningsprogrammet Limewire som har bra mycket större musikutbud än Musikwebb. Orsaken är naturligtvis att inga avtal är skrivna på den olagliga sajten.
Utfallet av studien var inte överraskande för Niklas Knutsson.
- Jag förstår faktiskt inte vem som använder Musikwebb idag. Kanske det hela skulle bli bättre om man tog betalt eller åtminstone förbättrade DMR-skyddet, säger Niklas Knutsson som för närvarande är arbetslös bibliotekarie.
Fördelen med Musikwebb var attt den är lättnavigerad och stabil. Och att tjänsten är ett lagligt alternativ förstås.
Länk : http://dspace.bib.hb.se
Publicerad av Åsa Ekström <asa@bbl.biblioteksforeningen.org> 2007-05-29"

Jag måste reservera mig mot den slutsats som redovisas här.Inte vet jag om vi är särskilda på något sätt här uppe i Gävleborg, men jag känner i alla fall till två exempel där Musikwebben blivit en braksuccé, nämligen på Sandvikens folkbibliotek samt på Musikbiblioteket i Gävle.

Kan här finnas underlag för en jämförande studie, någon?

Inga kommentarer: