Anns agenda

01 november 2006

Gävle 2006-11-01

Ja, så var det dags igen!
Min plan vara att åka in till Stockholms stadsbibliotek för att lyssna på Katarina Kristoffersson,
bibliotekarie i Åmål och årets Bengt Hjelmqvist-pristagare. Hon skulle tala (och talar säkert i denna stund) om omvärldsbevakning. Hon har under tre år arbetat med projektet Omvärldsbevakning på Länsbiblioteket i Värmland.

Nu blev det ingen resa för min del, väl framme på Gävle Central möttes vi resenärer av beskedet att all tågtrafik var inställd.Tidigast kl 12 skulle tåg börja rulla igen.

Återigen en tankeställare om vår sårbarhet. Nu sitter jag på min vanliga arbetsplats och knappar på tangenterna, allt fungerar, men det känns som att mycket hänger på en skör tråd. I flera delar av länet har man haft (och har kanske fortfarande) elavbrott.
Klimatförändringar aviseras, kanske inte vi men väl våra barn får känna av konsekvenserna av att vi förbrukat ändliga resureser.

Visst kan vi från vår vinkel av världen - biblioteksvinkeln tänker jag på - bedriva omvärldsbevakning i dessa angelägna frågor!

Inga kommentarer: