Anns agenda

24 november 2006

Klart!

Sådär ja, veckan som jag trodde skulle bli min klart arbetsammaste hittills, är nu lyckligt och väl så gott som avverkad. Reflektion: Man kan faktiskt få energi och stimulans av att göra saker:-)

Idag arrangerades det här i Gävle ett seminarium om EU:s nya kulturprogram, och i det sammanhanget lyssnade jag bl a på Ulf Hölke, en konsulentkollega från Länsbibliotek Västmanland som berättade om ett EU-finansierat projekt med namnet "Game Over-ungdomar skriver egna historier med hjälp av ny teknik". Ungdomar från Sverige, Polen och Italien ingick. Vad som slog mig var att av projekt uppstår även oväntade sidovinster, i det här fallet fick t ex en av ungdomarna mycket omtyckt medarbetare ( en illustratör som engagerats i projektet)möjlighet att även komma till Sverige och arbeta, för att inte tala om de möten som skedde mellan ungdomarna.Om deras fortsatta kontakt kan vi ju bara spekulera, med tanke på vilka kommunikationskanaler som står till buds idag - där MSN bara är förnamnet.
Här plattfomen som skapades! På Västerås biblioteks hemsida hittar jag också en blogg, som förefaller vara en utlöpare....

Oundvikligen tänker man ju på sådant som Youtube, Jumpcut etc som står till buds för ungdomarna utanför bibliotekssfären. Hur kan vi konkurrera/profilera oss från bibliotekshåll?

2 kommentarer:

Jackiie sa...

Goddagens.
Jag råkade snubbla över ditt inlägg när jag sökte lite, jag är nämligen en av deltagarna från Game Over-projektet från Västerås. :D
Det projektet var enormt lärorikt men framför allt socialt, vi träffade många vänner där som man har kontakt med via MSN och e-mail. :3
Om du vill se några av de mystiska filmerna har jag lagt upp två på YouTube: http://www.youtube.com/profile?user=Jackiisan är min profil, kolla efter Ninja Pinecones samt Ring Me. ^^

MvH,
Jackiie

Ann Östman sa...

Tack för tipset!KOm hem från körresa till Dublin idag, därför har det dröjt innan jag sett din kommentar!
/Ann