Anns agenda

06 juli 2007

Alla har vi varit små


När jag hittar detta evenemang blir jag väldigt nostalgisk. Nu var det ju inte på "Madickens tid" jag växte upp i Söderköping ("Sörping") utan under tidigt 60- 0ch 70-tal, men det hindrar inte att minnena börjar pocka på uppmärksamhet. Det fanns fortfarande många spännande bakgårdar, övergivna hus, leriga å-bankar, hela Göta kanal med tillhörande Ramunderberg att att helt ohämmat utforska och leka i. Ja, vi lekte även i kyrkan(!) på den tiden, smög oss in i sakristian, provspelade på orgeln, for långt iväg i vår fantasi. Minns särskilt de oerhört spännande gravstenarna/plattorna på golvet i S:t Laurentii (stadskyrkan) med länge sedan döda i helfigursrelief- de flesta är tyvärr borttagna nu.

Känner mig också omåttligt stolt över att Söderköpings stadsbibliotek är ett av de tre bibliotek som nominerats till Årets bibliotek 2007. "Mitt" bibliotek låg praktiskt taget på kyrkogården (i alla fall alldeles invid), det hyser nu Stadsmuseet. Dagens bibliotek ligger på det gamla stationsområdet, ja det gick faktiskt järnväg genom Söderköping en gång i tiden. Jag glömmer aldrig när mamma en gång berättade hur hon fastnade med klacken i ett av spåren...eller för den delen när vi åkte snälltåg till Jönköping och "bodde på hotell" det var stort.

Biblioteket, för att återknyta till det, var en given äventyrszon, som jag metodiskt betade av efter den då ganska strikta ordning som rådde ( från barnbokstråg till fackbokhylla ...).

Kanske det blev lite "Andhévarning" på detta inlägg, men det står jag för!

Uppdatering:Bilden visar en del av min skolväg, som även den gick över kyrkogården. Undra på att jag fäste mig vid Pär Lagerkvists "Gäst hos verkligheten". Minns ni begravningskaffet?

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej hej Ann.
Jag hamnade här på din blogg när jag satt och surfade runt lite.
Det var roligt att få läsa din berättelse om din uppväxt i Söderköping.

Ha det så bra.
Hälsningar från Söderköping.

http://www.christersfoto.se