Anns agenda

15 juli 2007

Arg!

Halvligger i soffan hemma och kikar in på bloggar jag brukar följa, när min söndagsfrid kraschar vid läsningen av detta inlägg på Metrobloggen-En glamourprinsessas dagbok.
En moderat riksdagsman vid namn Mats Johansson vill alltså "förbjuda bloggar för att skydda traditionell media".

Jag vet inte vad som är värst, att en vald riksdagsledamot uttalar sig på ett så grundligt odemokratiskt sätt, eller att han faktiskt inte verkar fattar konsekvenserna av vad han säger.

Läs även Deep:editions postning, Rick Falkvinge och Opassande

Ser inte att någon representant för "traditionell media" rapporterat om detta.

All together now: yttrandefrihet är en grundlagsskyddad rättighet.

4 kommentarer:

Mats Johansson sa...

Det jag påstås ha sagt vid seminariet i Visby är inte sant. Synd att ni grundar era kommentarer på ett felaktigt referat. Tvärtom inledde jag i mitt första inlägg med en hyllning till bloggandet som ett exempel på något positivt i medieutvecklingen. Jag deltog för övrigt i onsdags kväll i juryn för prisutdelningen av Politikerbloggens nyinstiftade pris för medborgarjournalistik.

Mats Johansson

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Jag vet inte riktigt vad han har sagt, men nu dementerar han i alla fall. http://www.matsjohansson.net/

Det har aktualiserar källkritiken igen, vad sa personen egentligen, hur uppfattades det och vem spred budskapet vidare? :-) Jättesvårt att veta, men tack vare länkninger går det ju ganska bra att följa spåret bakåt i alla fall. :-)

Ann Östman sa...

Svar till Mats Johansson:
Det verkar ju onekligen motsägelsefullt att vara "antiblogg" när man själv bloggar. vad jag undrar även fortsättningsvis över, är om du
verkligen ser det som problematiskt /är skeptisk till gratistidningar på nätet(fr denna postning:
http://evalenajansson.blogspot.com/2007/07/moderaterna-ett-parti-fr-de-rika.html
Vänliga hälsningar Ann Östman
5:32 PM

Ann Östman sa...

Svar till Anna-Stina:

Helt rätt att detta aktualiserar källkritiken. Märkligt dock att flera oberoende bloggare fick liknande intryck av det som avhandlades.Nu var det ju enligt bloggarna-fler deltagare som gjorde inlägg av sådan karaktär att man börjar fundera över hur man från det sk etablissemangets håll ser på internets möjligheter. Läser man de olika postningarna, ser man att det handlade -fortfarande enligt referaten- om en skepsis mot bla gratistidningar på nätet.

Redan innan denna debatt har ju bla oro framförts över att litteraturkritiken / recensionsverksamheten riskerar att få sämre nivå pga av alla litteraturbloggar som finns.
Sant är att det finns mycket att diskutera och ta ställning till!

Värt att fundera över är också, precis som bla deep:edition påpekar, några av de högst rankade bloggarna idag-"Att vara Alex Schulman", "Schulmania" och "Fuck you right back" (författad av Alex S. blivande fru) är komplett navelskådande nonsens, om än i viss mån snitsigt formulerat.