Anns agenda

18 april 2007

Nintendo Wii på äldreboendet

Citerar här bloggen Orbiter (publicerad av Lo Claesson, konsulent på Länsbibliotek Jönköping):

"PC för alla berättar att Nintendo Wii gjort sig populärt på ett amerikanskt äldreboende. Nu installeras spelkonsolen Wii i allt fler äldreboenden over there. Populärast bland spelen är Wii Sports och bland dessa ligger bowling på topp.Det som börjar i USA brukar ju sprida sig hit ganska snart, så jag väntar bara på när det första svenska äldreboendet ska installera en spelkonsol. Och när kommer det på biblioteken? Kanske blir det inte ungdomsavdelningarna som blir först?"

Jag tyckte det var så befriande när jag läste detta, hur fort fastnar vi inte i förutfattade menngar om vem som är intresserad av vad?Jag vet inte hur ofta jag anfört min 86-årige svärfar, som köpte en IMac i mogen ålder, och nyligen har gått över till PC. Ett av hans favoritnöjen är att spela bridge på densamma:-)

Drar mig också till minnes ett projekt (vet ej hur det slutade) som hette "E-boken kommer" med målgrupp äldre-någon som erinrar sig?

Inga kommentarer: